zondag 13 april 2014

Nieuw vizier en meer.......

Aanpassingen.

Wat aanpassingen gemaakt, zoals de titel al aangeeft aan het vizier, maar ook een paar andere dingen.

De aanpassing die Quezzzt een tijd geleden aan het vizier maakte had ik ook al eens aan gedacht, ik had die hap uit het vizier die voor een grotere luchtstroom zorgt al eens gezien bij  Simply Red, en het leek mij toen ook al een goed idee. Nadat het "dubbel glas" geen succes was, kwam dit door de post van Quezzzt ook weer boven drijven, en ik besloot mijn oude vizier dat ook weer al ver aan vervanging toe was, van zo'n gat te voorzien om eens te testen.
Tevens knipte ik een nieuwe deflector, iets hoger dan de originele, maar waar ik nog steeds goed overheen kan kijken.

Mijn "oude" vizier, voorzien van het luchtgat.

De nieuwe deflector.

Tijdens de eerste woon-werkrit had ik "geluk", want het regende, dus de kap erop en het testen van het "nieuws" kon gelijk beginnen.
Het beviel me gelijk goed, je kan inderdaad het vizier veel meer gesloten houden, waardoor je veel minder spatten op je bril krijgt. De luchtstroom is ook veel groter, dus beslaan minder. Niet geheel weg dat beslaan, als brildrager ben je sowieso al gehandicapt eigenlijk, in regenweer moet ik af en toe toch even de "ramen" lappen, de bril beslaat dan als de luchtstroom minimaal word. Dat is uiteraard als de snelheid laag is en de inspanning hoog, dus in beklimmingen.
Tijdens de afdalingen blijkt dat het gat iets te groot is, het vizier gaat vervormen bij 70+ km/u, en in combinatie met de regen is er dan slecht zicht, dus moet er geremd worden. Remmen in afdalingen is niet mijn favoriete bezigheid, het liefst wil ik zo lang mogelijk gebruik maken van de "gratis" snelheid, die ik verdiend heb door eerst naar boven te ploeteren.

Nieuw vizier knippen.

Test geslaagd dus! Dan kan ik een nieuw vizier knippen, met gelijk een dergelijk luchtgat.
Een plaat 1 mm lexan gepakt, het vizier aftekenen en knippen, allemaal een fluitje van een cent, gewoon op het gemak werken dan komt het allemaal goed. Stelpootjes bevestigen, en op enkele plaatsen wat nieuw klittenband plakken. Ook de "stormzekering" voor het vizier monteer ik weer op het nieuwe, op een plaats iets meer naar achteren, net achter de stelpootjes.
Tijdens de proefrit door de regen blijkt alles prima te werken, ook in de afdalingen kan het vizier nu helemaal dicht, en vervormd niet meer, ook niet bij 73,5 km/u, dus het zicht blijft goed, net als de luchtdoorstroming.

Aftekenen.

En klaar.

Redelijk grote opening nog met dicht vizier.


Bandenwissel.

Nogal cliché, maar ook ik heb de winterbanden gewisseld, de komende week fiets ik enkel overdag, en daarna verwacht ik niet veel vorst meer. De zomerbanden zijn dezelfde die er vorig jaar onder lagen, de PM 54-559 achter, en de Michelin diabolo 47-406 voor. Deze zijn nog lang niet versleten, dus kunnen zeker nog een zomer mee.

De Michelin diabolo.

De winterbanden voor waren weer goed "afgereden", op diverse plaatsen ontbreken spijkers, dus die gaan regelrecht de vuilnisbak in. De achterband ziet er eigenlijk nog prima uit, en ik bewaar die, niet voor hergebruik, maar als reserve. Die Marathon Winter achter is helemaal niet bevallen, met de zachte winter die we hadden moest ik toch wel 4 keer de fiets uit omdat het achterwiel doorslipte op een steil gedeelte! Dat had ik vorige winter ook, maar dat was met 3 maanden sneeuw en ijs op de wegen, daar had ik met deze band constant uit de fiets gemoeten tijdens klimmen denk ik.
Nee, die word niet meer gebruikt komende winter, ik ga terug naar wat ik de eerste winter had, een door de  Finse firma Nokian gemaakte winterband, een Suomi Extreme ATB spijkerband met grote noppen, en 294 spijkers in de maat 54-559.
Die beviel een stuk beter dan de Schwalbe, die hield in elk geval veel langer grip op de gladde steile klimmen. Waarschijnlijk door de combinatie spijkers en noppen?  De voorbanden blijven dezelfde, Schwalbe Marathon Winter 42-406, om de doodeenvoudige reden dat er bij mijn weten geen alternatief is in 20" spijkerbanden, dus ook geen keuze gemaakt kan worden.

De gebruikte winterbanden.

En de nieuwe, al aangeschaft in de "opruiming", met korting uiteraard!

 Toplichtjes.

De toplichtjes in de vlaggenmast worden nog steeds gebruikt, enkel in het donker, om de batterijen te sparen. Maar ik was er eentje verloren, misschien een elastiek geknapt? In elk geval moest dat ook even aangepast worden. Ik had nog een Topeak Headlux liggen, dus dan die maar eens bekeken en een manier gevonden om op de mast te plaatsen. Nadeel blijft het gebruik van knoopcellen, ze verzwakken redelijk snel, dus dan neemt ook de licht intensiteit, dus de zichtbaarheid af. Ooit maar eens iets anders op verzinnen met een vaste aansluiting op de batterijen van de fiets.
Voorlopig werkt dit weer wel even, de elastieken zijn veranderd in tie-raps, die zouden iets langer moeten houden.


Verder de gehele fiets weer nauwgezet nagelopen, en gecontroleerd, iets wat ik uit gewoonte wekelijks doe, naast de gewone dagelijkse controles. De fiets houd mij in vorm, dus ik moet de fiets in vorm houden!

Tot zover dit bericht, later meer......

Groeten, Adri.

8 opmerkingen:

  1. En zo blijf je altijd bezig... Maar gelijk heb je: die fiets moet je altijd en overal veilig en comfortabel kunnen brengen waar je wil raken. Dan moet alles in orde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad Jan! Naast het fietsen blijft het onderhoud een belangrijk deel van de hobby, daar weet jij alles van, zeker met de ervaringen die je opdeed met e-FAW!
    Gelukkig heb ook ik geen hekel aan bezig zijn, dat helpt......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yup die hap uit het vizier bevalt mij ook uitstekend, ik vind het zon verbetering in functie dat het iedereen wil aanraden. En het was idd Simply Red waar ik het vandaan had. Die heeft wel meer uiterst interessante ideeen op zijn blog gezet.






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, ik was ook verrast dat het zo'n enorme verbetering was, dit is een blijvertje, en een aanrader! Simply Red heeft zeker goede ideeën op z'n blog gezet, het was ook daar dat ik het XL-vizier vandaan haalde. Ook zo'n aanrader, ideaal om het open rijden gevoel te hebben en toch geen rijwind te hebben, wat ik bij het mini-vizier wel had.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    kan je geen fan maken om bij het klimmen de luchtstroom op je bril te houden?
    hoeft niet zo'n stroomvreter te zijn, pc fan of zo

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Zou mogelijk zijn misschien, maar dan moet er ook een slangen/buizenstelsel aangelegd worden. De warme vochtige lucht in de fiets gaat niet werken om te ontwasemen. Een kleine fan met aanzuig van buitenlucht in de kap zou kunnen werken.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adri

    Als je band nog goed genoeg is kun je ook de verloren spikes vervangen, scheelt weer een dure band
    http://www.schwalbe.com/nl/spikes.html

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat wist ik al, Jan Goddemaer had dat ook al eens opgemerkt. Daar begin ik echt niet aan, dan zijn die spikes er volgens mij na 1 ritje weer al uit. Voor de veiligheid/zekerheid monteer ik gewoon nieuwe banden, zo duur zijn die ook weer niet. In verhouding natuurlijk wel, omdat je ze nooit verslijt als je naar het profiel kijkt. Maar € 30,-- voor een band zal me de kop niet kosten, daar ga ik geen risico voor nemen.
      Bedankt voor het meedenken!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen