woensdag 13 maart 2013

Bezig zijn.

Ben weer bezig geweest met wat knutselwerk aan Bob, ik had nog een paar dodehoekspiegels liggen, die moesten er nu ook maar eens op. Als de toeristen beginnen te komen is het wel zo lekker om alles goed te zien. Bevestigen leek eerst niet makkelijk, maar ik vond al snel uit dat ik de lampsteunen aan de spiegels kon gebruiken. Op de spiegeltjes op 2 plaatsen klittenband geplakt, en op de steunen en op de body ook, en dan even passen en proberen. Dat zag er niet te gek uit en getuige de foto's werkt dat goed ook.








Los daarvan had ik een kapotte glasfiberveer in het rechtervoorwieldoekje, ik had al een tijdelijk spalkje gezet van isolatietape met een stuk afgeknipte tie-wrap, maar dat moest beter kunnen. Op het werk een stukje "tubing" gevraagd, een rvs buisje van de juiste diameter en op de goede lengte afgezaagd. De veer erin en de goede lengte bepalen. De scheur in de veer ondertussen een likje secondelijm gegeven, en ter versteviging nog wat isolatietape eromheen gewikkeld.  Doekje terug eromheen en in het wiel plaatsen. Zo, dat was ook weer gedaan.




Nou had ik laatst een opberghoes gemaakt voor de hoed van de deelbare kap, en dat werkt op zich prima, maar als je de fiets parkeert en wilt afsluiten gaat dat niet als je enkel het liggende carbondeksel van de kap mee hebt in de neus. Het kleine afdekkapje van het schuimdeksel past niet, dat is veels te klein. Aangezien WWW( Wim's Web Winkeltje ) nog geen aparte afdekkapjes hiervoor op het schap heeft liggen moest ik zelf wat verzinnen. Zelf een deksel lamineren zou natuurlijk het mooist zijn, maar dat heb ik nog nooit gedaan, los van het feit dat ik de spullen niet in huis heb.
Dan maar een stukje hardboard in de juiste grootte gezaagd, en een rubber strip eronder geschroefd.
Het paste wonderwel redelijk goed, het deksel gespoten, en na droging afgewerkt met klittenband op de juiste plaatsen.






Ook de O-ringen van de kettingrol heb ik vervangen, het begon wel erg veel te ratelen in de fiets de laatste tijd. Heb ik waarschijnlijk iets te lang mee gewacht, er waren al een paar tanden verdwenen.
Het geratel is weg, maar er is toch een bestelling voor een nieuwe kettingrol weg, om zeker te zijn.
Dat is dan leergeld betalen te wijten aan nog te weinig ervaring, neem ik aan.
Mijn eerste lekke band is nu ook een feit, dat na 4200 km. Gelukkig niet onderweg, de band loste gewoon z'n druk, op 2 dagen stond de band nog maar op 2,5 bar i.p.v. 5 bar. Het was een minuscuul klein gaatje, de binnenband moest door het water om het te kunnen vinden. Ook nog wat gewoon onderhoud gedaan, ketting schoongemaakt en gesmeerd, en de remkabels gespannen, want als ik instapte op een helling bewoog Bob zich een paar cm ondanks dat de handrem erop stond.
Verder gaat alles gewoon z'n gangetje, op dinsdag wat lichte sneeuwval gehad die dezelfde dag al weer van de wegen weg was. Ook hier is het wachten op hogere temperaturen, vandaag -5 met een snijdende wind, niet aangenaam dus.
Toch nog even eruit geweest, net als gisteren 56 km, gewoon even "luchten".

Tot de volgende keer,

Groeten, Adri.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Adri,
    Net als bij mij rustig rondje maken na wat onderhoud dan blijf je het langst in goede conditie.
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pé,

      Ja, net als jij kan ik het ook niet laten, mooi weer, dan moet ik gewoon even "luchten".
      Hoeft niet ver te zijn, gewoon even weg is goed genoeg, 56 km is voldoende in deze kou.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Goed bezig lijkt wel voorjaar. Die kap lijkt wel beter te sluiten dan de schuimdop. Na even wennen heb ik veel plezier van mijn dode hoek spiegeltjes. Ik hoop dat ze jou ook goed zullen bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Magic,

      Mooi weer hebben we wel, maar het is nog koud.
      De deksel sluit mooi aan, en is ook prettig om mee te rijden, luchtiger dan het schuimdeksel en je zit toch beschermd. De dode hoek spiegeltjes werken goed, bevalt prima tot nu toe. Zoals je zag heb bijna dezelfde foto's gemaakt als jouw. Dat gaf ook de aanzet om ze zelf eens te proberen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hi Adri,
    Ik stuur je per mail een eerste afbeelding van een carbon deksel voor de liggende deksel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wim,

      Bedankt voor je reactie, ik heb per kerende mail mijn bestelling al geplaatst.
      Ik kon me ook niet voorstellen dat ik alleen zo'n deksel zou willen, elke keer de kap opbouwen op het werk om te parkeren gaat net te ver, vandaar dat ik dit accessoire erbij wilde hebben. Een carbon afdekkap is uiteraard het mooiste, dus daar gaat nu ook in voorzien worden. Klasse!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen